Enni Rukajärvi Blogi

Mitä lumilautailija syö?

07.03.2018 − kirjoittanut rukajarvi
Mitä lumilautailija syö?

Meidän lajissa ruoka ei ole ihan niin suuressa roolissa kuin vaikka pikajuoksijalla tai maratoonarilla, mutta toki myös lumilautailu on fyysinen laji, ja sitä paremmin jaksaa mitä paremmin syö. Joku saattaa muistaa takavuosilta Salt Lake Cityn olympialaisista jutun siitä, kuinka Heikki Sorsa ja Risto Mattila löivät vetoa siitä, kumpi syö reissun aikana enemmän olympiakylässä urheilijoille ilmaiseksi tarjottavia Mäkkärin hampurilaisia ja nyt Etelä-Koreassa Roope Tonteri yritti rikkoa Heikin ennätystä, mutta se on ehkä se toinen ääripää lumilautailijoiden ruokavaliosta – oikeasti suurin osa kisalaskijoista miettii ruokavaliota jo vähän tarkemmin. Mutta eipä sitä itelläkään mikään niin tiukka ruokavalio ole, etteikö silloin tällöin voisi hampparia syödä.

Mä yleensäkin tykkään ruoasta ja syödä hyvää ruokaa. Ja kun syö hyvää, puhdasta ja ravitsevaa ruokaa, niin on paljon parempi olo kuin että söisi jotain eineshöttöä. Kisojen suhteen ei mulla sinänsä ole mitään tiettyä ruokavaliota, ja monesti erityisesti kisareissulla on haaste ehtiä syömään hyvin ja samassa rytmissä kuin normaalissa arjessa. Ja toki reissussa kohdemaan ruokakulttuuri vaikuttaa myös siihen, mitä tulee syötyä: täytyy sanoa, että parhaat ruuat eivät ole löytyneet ainakaan Yhdysvalloista. Japanissa olen syönyt parasta ruokaa reissussa, mutta se ei tosin ollut kisamatka.

Enni Rukajärvi Japanissa 2016

Japan pow! Kuva Harri Tarvainen.

Blogin yläkuva Kaslink Aidon järkkäämistä mitalijuhlista. Kuva: Pyry Pietiläinen

Kun vuodessa kertyy paljon reissupäiviä, se saattaa myös vaikuttaa omiin ruokatottumuksiin. Näin mulle kävi esimerkiksi maidon kanssa. Silloin kun alkoi matkustelemaan enemmän ympäri maailmaa lumilaudan kanssa, huomasi samalla ettei muissa maissa juoda samalla tavalla maitoa kuin Suomessa eikä sitä aina ollut tarjollakaan. Maidon juonti väheni siis itsellä vähän olosuhteista johtuen, mutta Suomessa huomasinkin ettei se enää edes sopinut itselle ja siitä tuli maha kipeäksi. Maidon tilalle alkoi sitten pikkuhiljaa löytymään kasvipohjaisia tuotteita. Myös lihansyöntiä olen vähentänyt ja korvannut sen kasviksilla ja siihenkin on osasyynä reissaaminen. Esimerkiksi Jenkeissä lihan kasvattamiseen käytetään hormoneita ja muita kyseenalaisia menetelmiä, niin ei tee mieli syödä sen takia niin paljon lihaa – ja lisänä tietenkin myös ilmastovaikutukset ja eettiset ongelmat mitä lihantuotantoon liittyy. Kokonaan en ole lihan syöntiä jättänyt, mutta vähentänyt huomattavasti ja alkanut panostaa vielä enemmän riistaeläimiin. On myös paljon kevyempi olo, kun ei ihan joka päivä joka aterialla syö lihaa.

Peruspäivän ruokavalinnat:
• Aamupalalla teen yleensä smoothien, johon tulee ainakin kaurajuomaa, marjoja ja hedelmiä. Siihen kylkeen sitten leipä ja päälle paistettu kananmuna. Välillä tulee myös syötyä kaurapuuroa silloin, kun ei pysty smoothieta tekemään. Ja tottakai kuppi kahvia.
• Lounaaksi ja päivälliseksi ihan perus ruokia riippuen siitä missä on, mutta tykkään syödä kahdesti päivässä lämpimän aterian jos vain mahdollista.
• Iltapalaksi sitten esimerkiksi itse tehtyä mysliä ja soija/kaurajogurttia marjojen kera tai ihan vaan leipää tai puuroa.

Ei siis mitään hirveää hifistelyä, vaan monipuolista perusruokaa. Yleensä ruokakaupassa koriin eksyy aina ainakin kasviksia leivän päälle ja hedelmiä välipalaksi, leipää, munia ja kaurajuomaa. Näillä eväillä saa aina aamupalan ja välipalat tehtyä.

Mäkipäivän aikana saatan käydä syömässä lounaan jossakin rinneravintolassa ja yleensä tulee valittua paikka, jossa on monipuolinen lounasbuffetti salaattipyödän kera. Tykkään kyllä laittaa itsekin ruokaa silloin kun on aikaa, mutta harvemmin sitä on. Kesäisin tulee sitten panostettua enemmän ja testailtua kaikkia uusia reseptejä.

Mitään omaa bravuuria mulla ei omasta mielestäni ole, mutta Antti Autin kanssa reissatessa tein kerran itse sovellettua punajuuripastaa ja siitä tuli sitten niiden reissujen hitti ja sitä piti tehdä monta kertaa uudelleen. Tässäpä resepti muillekin testattavaksi:

Punajuuripasta (n. 4 hengelle)
• n. 4 raakaa punajuurta raastettuna
• sieniä fiiliksen mukaan (riippuu kuinka paljon tykkää, max. 1 rasia)
• cashewpähkinöitä myös fiiliksen mukaan
• 1 paketti fetajuustoa
• 1 purkki/tölkki kookos- tai kaurakermaa (sen mukaan kuinka juoksevaa kastikkeesta haluaa, ei tarvitse koko purkkia)
• 1/2 tai kokonainen punasipuli
• 1–2 valkosipulin kynttä

Keitä n. 4 hengelle pastaa, paista ensiksi pannulla öljyssä hetki sipulia ja valkosipulia, lisää sitten sienet sekaan ja paista niitä hetki ja sitten voi lisätä punajuuriraasteen. Se saa paistua jonkun aikaa suht miedolla lämmöllä. Cashewpähkinät voi heittää sinne sekaan, tai vaihtoehtoisesti paahtaa erikseen toisella pannulla ja lisätä lopuksi sekaan. Mausta punajuurisetti suolalla ja pippurilla. Kun punajuuriraaste alkaa pehmetä ja sienetkin näyttää kypsille, niin sekaan voi heittää ensin fetajuustot ja sulatella ne sinne joukkoon. Viimeiseksi voi lisätä kermaa sen mukaan kuinka ”kosteaa” kastikkeesta haluaa. Lopuksi sitten vaan pastat ja kastike sekaisin ja bon appetit!

Tämän viikon Rukalla ja somessa on vielä käynnissä talviystävällistä ruokaa kampanja, johon kannattaa ehdottomasti tutustua osoitteessa: www.pelastetaantalvet.fi

TILAA BLOGI