Enni Rukajärvi Blogi

Miten lumilautailija treenaa?

20.01.2018 − kirjoittanut rukajarvi
Miten lumilautailija treenaa?

Talvella treenataan mäessä, kesällä sitten puolestaan keskitytään fysiikkavalmennukseen ja treenataan salilla, näin homma oikeastaan tiivistetysti menee.

Valmentajat

Meidän kaikkien maajoukkueessa laskevien valmentajana toimii Koskisen Antti, joka oli mulla jo lukiossa valmentajana. Valmentaminen oli ehkä virallisempaa ja systemaattisempaa silloin lukioaikoina, nykyään se on enemmän sellaista, että mä kysyn siltä neuvoa jos joku temppu askarruttaa tai sitten kisoissa kysyn vinkkejä laskuihin, jos en itse oikein osaa päättää mitä tekisi. Antti myös kuvailee meitä aina mäessä ja se onkin tosi iso apu ainakin itselle että näkee mitä tekee.

Fysiikkavalmentajani Ville Rapeli tuli mukaan kuvioihin jo varmaan 6–7 vuotta sitten ensiksi maajoukkueen fyssarina, ja kun se sopimus loppui niin me kuitenkin jatkettiin yhteistyötä sillä Ville on hyvin perehtynyt lumilautailuun ja laskee itsekin laudalla, joten Ville ymmärtää lajia, tietää minkälaiset jutut on hyviä meille ja ymmärtää muutenkin lumilautailijoiden kulttuuria ja ”treenaamista”. Lisäksi kun meillä oli jo useamman vuoden yhteistyö takana, niin siitä oli helppo jatkaa ja homma toimii.

Perus laskupäivä talvella

Silloin kun on lunta maassa, tekee mieli käydä vaan mäessä ja käyttää energia siihen, joten on tosi vaikea käydä salilla tekemässä mitään rankempaa. Toki kehonhuollolla on tosi tärkeä rooli, ja oon huomannut että sen merkitys vaan kasvaa mitä vanhemmaksi tulee. Kehonhuolto auttaa siihen miten paikat pysyy kunnossa ja pystyy laskemaan sitä enemmän mitä paremmassa kunnossa kroppa on.

Yleensä aamulla teen muutamat lämmittelyliikkeet kämpillä ennen mäkeen menoa, alkaa olla sen verran ikää että joskus on ekalla mäellä meinannut joku paikka vähän revähtää, kun on kylmiltään lähtenyt rempomaan. Aina ei tietenkään ehdi lämmitellä, niin silloin vaan aloittaa laskemisen vähän iisimmin. Peruslämmittelyihin mulla kuuluu muutamat joogaliikkeet, dynaamiset venytykset ja lihaksien aktivointia. Mäen jälkeen kehonhuolto riippuu tilanteesta, mutta joskus saatan käydä salilla polkemassa pyörää ja sitten ihan vaan pikku venyttelyt tai rullailut kämpillä, jos ei muuta. Mulla on myös sellainen Hypericen tärisevä pallo, joka tekee tosi hyvää ennen mäkeä ja myös mäen jälkeen. Ennen mäkeä se tärinä herättelee ja mäen jälkeen rentouttaa lihaksia, eli ihan huippu vekotin varsinkin jos on laiska venyttelemään.

Itse en oikein tykkää käyttää treeni-sanaa kun puhutaan laskemisesta. En koskaan mene ns. ”treenaamaan” kun menen mäkeen, yleensä menen vain laskemaan ja jos pääsee vielä hyvien kavereiden kanssa mäkeen niin se on parasta.

Mäessä en oikeastaan koskaan päätä etukäteen, mitä sinä päivänä treenaan, koska aina jos niin on tehnyt, ei laskemisesta tule yhtään mitään. Monesti paras on vaan mennä mäkeen ja kattoa olosuhteiden mukaan mitä olisi hyvä tehdä sinä päivänä. Tottakai sitä aktiivisesti miettii päässä että mitä temppuja tekisi mieli opetella ja käy läpi niiden tekemistä teoriassa. Sitten kun olosuhteen ja fiilis sattuu sopivasti kohdilleen, niin niitä pääsee koittamaan käytännössä.

Mäessä yleensä semmoinen perusaika per päivä tällä iällä alkaa olemaan noin 2–5 tuntia, josta 3–4 tuntia on yleisin aika minkä mäessä viettää. Joko niin, että laskee putkeen tuon ajan, kuten yleensä jossain vuorilla tekee, tai sitten Suomessa on helpompi esimerkiksi käydä aamulla laskemassa kaksi tuntia ja illalla kaksi tuntia. Riippuu paljon olosuhteista, onko se leppoisaa kruisimista vai kunnon tykitystä, mutta on se sitten kumpaa vaan niin yleensä aika sama aika siellä mäessä kuitenkin menee. Jos on tosi hyvät olosuhteet ja hyvä fiilis, niin silloin tekee mieli kyllä tykitellä niin tehokkaasti kuin pystyy, sillä semmoiset hetket on välillä harvassa. Eli tykkään kyllä molemmista tyyleistä laskea.

Itse en oikein tykkää käyttää treeni-sanaa kun puhutaan laskemisesta. En koskaan mene ns. ”treenaamaan” kun menen mäkeen, yleensä menen vain laskemaan ja jos pääsee vielä hyvien kavereiden kanssa mäkeen niin se on parasta. Laskukaverit on mulle tosi tärkeä juttu, koska ne tuo niin paljon enemmän siihen laskemiseen kun voi yhdessä miettiä mitä temppuja tehtäisiin ja haastetaan toisiamme. Oon niin tottunut sellaiseen meininkiin lukioajoista lähtien, ja yleensä paras fiilis onkin laskea Suomessa kavereiden kanssa. Jotenkin tuolla maailmalla sitä samaa fiilistä on vaikea löytää ja porukka tykkää keskittyä omiin juttuihinsa vaikka laskettaisiinkin yhdessä. Eli kyllä ne laskukaverit vaikuttaa välillä aika paljonkin että mitä just sinä päivänä tulee tehtyä sillä usein se temppuinspiraatio tulee kavereilta.

Online treenit ja yhteydenpito

Mäen jälkeen joku pikku liikunta tottakai tekee hyvää tai ihan vaan jooga tai venyttely. Ite oon suosinut sellaista nettijoogapalvelua kuin yogaia (https://fi.yogaia.com), sieltä löytyy paljon kaikkia muitakin tunteja kuin pelkkää joogaa venyttelystä lihaskuntotreeneihin ja rentoutuksiin.

Talvisin viestitellään fysiikkavalmentajan kanssa jonkun verran aina jos tulee jotain asioita mieleen tai jos tulee jotain haavereita, niin niitäkin käydään läpi. Välillä myös käyn paikan päällä tervehtimässä jos sattuu olemaan aikaa. Yleensä katsotaan jotain liikkeitä yhdessä aina kun nähdään, ja sitten osaan niitä ite reissun päällä tehdä. Se on kyllä tosi kätevää, jos tarvitsee neuvoa johonkin juttuun, niin aina voi ottaa yhteyttä ja vaikka videon avulla selittää mistä on kyse.

Kesän treenit

Kesäisin on sitten enemmän aikaa salihommiin, ja silloin se on ihan mukavaakin kun ajankäyttöä ei tarvitse jakaa laskemisen kanssa. Kesäisin mulla on oma Villen kanssa suunniteltu harjoitusohjelma, mutta treenaan suurimman osan kesästä itsenäisesti, sillä Ville asuu Helsingissä ja mä asun pohjoisessa. Teen kuitenkin aina muutaman treenireissun kesässä Helsinkiin, ja silloin pystytään käymään uusia erilaisia treenejä läpi ja myös katsotaan missä mennään. Ihan hyvin olen pystynyt niiden pohjalta itsenäisesti tekemään treenejä, koska oon tottunut siihen jo nuoresta lähtien. Tietenkin se olisi hyvä että joku välillä vähän katsoisi perään, että meneehän jutut oikein ja myös antaisi lisäboostia jos jotkut jutut on jo liian helppoja. Mutta ihan hyvin tämä järjestely on toiminut tähänkin asti.

Yleensä kesän ohjelmaan kuuluu saliharjoittelu noin kaksi kertaa viikossa eri tyyppistä voimaharjoittelua, sekä lisäksi muutama keskivartalotreeni, peruskuntoharjoittelua eli pyöräily/lenkkeily noin kolmesti viikossa ja lisäksi vielä muutama palauttava harjoitus. Yhteensä tuosta siis kertyy 7 treeniä sekä pari palauttavaa, tietty ne kaikki ei ole kestoltaan niin pitkiä ja myöskin koskee eri osa-alueita, niin pystyy samana päivänä tekemään useamman jutun. Viime vuosina mulla on ollut aika isossa roolissa tuo peruskestävyysharjoittelu, koska sitä ei tullut joskus tehtyä ollenkaan ja kun uran alkuvaiheilla oli aika kova tahti päällä, paljon reissuja ja täysillä tekemistä niin tuo peruskunto pääsi hieman pettämään jossain vaiheessa. Joten nyt on ollut useamman vuoden prosessi saada se paremmaksi, niin tylsää kuin se onkin tehdä jotain 1,5h lenkkejä. Myös palauttavien juttujen tekeminen on ollut todella tärkeää, sillä mulla on ollut palautumisenkin kanssa ongelmia myös. Ja nämä kaikkihan on aika vieraita termejä lumilautailijoille, myös mulle aluksi, mutta sitten oli vaan pakko perehtyä näihin juttuihin että sai itsensä kuntoon ja pystyi jatkamaan omaa uraa mahdollisimman hyvin.

Haastavuutta kesän treeneissä tuottaa myös se että tauko laskemisesta on aika lyhyt eli noin kaksi kuukautta kesässä. Sinä aikana pitäisi saada kroppa parempaan kuntoon, niin se on tavallaan aika mahdoton tehtävä hirveästi päästä kehittämään noita juttuja kuten esimerkiksi voimaa. Kesä alkaa yleensä perus- ja kestovoimajutuilla että saa pohjat kuntoon, ja sitten kun olisi aika tehdä voimaa kehittäviä treenejä niin yhtäkkiä sitä onkin toisella puolella maapalloa jo laskemassa 6 päivänä viikossa, joten aikaa salitreeneillä ei enää jää. Ja itselle se on vaan niin tärkeää päästä paljon mäkeen. Nämä treenijutut on siis aikamoista tasapainottelua laskemisen ohella.

Ja täytyy tunnustaa, että kesäisin treenien lisäksi tulee tehtyä vielä kaikkea muutakin liikunnallista tekemistä kuten skeittausta ja erien pelien pelaamista, joten välillä saatan korvata salihommat sillä että menen vaan skeittaamaan.

TILAA BLOGI